loading...
…Τί πρέπει να θεωρούμε για ακμή ή για παρακμή στη θεία λατρεία…†Μητροπολίτου Σερβίων και Κοζάνης Διονυσίου Ψαριανού
Εσωτερικό Ιερού Ναού

Η ζωή της Εκκλησίας είναι η θεία λατρεία. Όσο κι αν αυτό στον καιρό μας, που είναι καιρός πρακτικής και κοινωνικής δραστηριότητας, δεν ακούεται καλά, όμως είναι μια βασική εκκλησιαστική αλήθεια. Αν μπορούμε να μιλάμε για εποχές παρακμής της Εκκλησίας, αυτές είναι οι εποχές παρακμής της θείας λατρείας. Αλλά το ζήτημα είναι τι πρέπει να θεωρούμε για ακμή η για παρακμή στη θεία λατρεία. Μπορούμε να πούμε γενικά ότι ακμή της ορθόδοξης λατρείας δεν είναι πάντως ο υλικός πλούτος και η βασιλική μεγαλοπρέπεια. Αυτό πρέπει να θεωρηθεί πως είναι βέβαιη παρακμή της θείας λατρείας και παρεκτροπή από το πνεύμα της Εκκλησίας και του Ευαγγελίου. Ούτε τα χρυσά σκεύη, ούτε τα πολυτελή άμφια, ούτε οι λαμπροί φωτισμοί, ούτε οι πολυφωνικοί χοροί είναι η ζωντανή και ακμαία ορθόδοξη λατρεία.

Αλλά ούτε και το άλλο άκρο. Γιατί πολλοί από αντίδραση πέφτουν στο άλλο άκρο η ακόμα και αρνιούνται την αξία της θείας λατρείας, και φτάνουν να πουν πως Εκκλησία είναι ένα στεγνό προτεσταντικού τύπου κήρυγμα και μια κοινωνική μόνο δραστηριότητα. Γι’ αυτό δεν αγαπούν τις ιερές Ακολουθίες, δεν συγκινούνται στη λειτουργική σύναξη, δεν ξέρουν και δεν θέλουν να λειτουργήσουν. Μιλάμε για ωρισμένους κληρικούς, που θέλουν να είναι μάλλον προϊστάμενοι και διοικητές στην Εκκλησία παρά ιερείς και λειτουργοί. Τίποτε περισσότερο και καλύτερο δεν μπορεί να είναι κανείς στην Εκκλησία παρά ιερέας και λειτουργός· όλα τα άλλα ύστερα σ’ ένα καλό και αληθινό ιερέα έρχονται μόνα τους. Αυτό δυστυχώς πολλοί δεν το καταλαβαίνομε, γι΄ αυτό και μας δέρνει η πολυπραγμοσύνη και γι’ αυτό συμβαίνει πολλή ακαταστασία στην Εκκλησία…

 

*Από το βιβλίοː «Η Θεία Λειτουργία», εκδ. Απ. Διακονίας, 1986, σελ.171-172.

Loading
© 2011 - 2022 ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΚΙΤΙΟΥ.
Made by