loading...
Κυριακή Γ' Νηστειών - Σταυροπροσκυνήσεως†Αρχιμανδρίτη Ανανία Κουστένη
Κυριακή Σταυροπροσκυνήσεως

Ο Σταυρός: όπλο των πιστών 

Σήμερα, Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως, η Εκκλησία προβάλλει τον Τίμιο Σταυρό του Χριστού και μας προτρέπει, να Τον προσκυνήσουμε. 
Ο Σταύρος είναι το σύμβολο της θυσίας του Χριστού και η απόδειξη της αγάπης Του σε εμάς. Έλεγαν παλαιότερα ένα σλόγκαν για την εφορία: "Αγαπάς την Ελλάδα; Απόδειξη". Και όταν λέμε στον Χριστό: "Αγαπάς τον άνθρωπο; Απόδειξη". Και όντως, επάνω στο Σταυρό ο Χριστός πολέμησε και νίκησε τον αρχέκακο όφι, την αμαρτία, τη φθορά και τον θάνατο. Ανέστη τριήμερος, αφού κατέβηκε με τον Σταυρό στον Άδη και τον λεηλάτησε. Και στη συνέχεια δημιούργησαν την Εκκλησία την επίγειο και άκτιστη. 
Το σημερινό Ευαγγέλιο ομιλεί για τον σταυρό του Χριστού και τον σταυρικό βίο Του. Ο Ιησούς πήγαινε στα Ιεροσόλυμα, για να σταυρωθεί, και προετοιμάζει τους μαθητές και Αποστόλους του για εκείνες τις δύσκολες ώρες του Γολγοθά, που και εκείνοι θα εδοκιμάζοντο πάρα πολύ. Τους μιλούσε, λοιπόν, για το Πάθος, όλο και καθαρότερα. Και ο Πέτρος, κάποια στιγμή, του λέει: "Ο Θεός να σε λυπηθεί, να μην το πάθεις". Ο Ιησούς τον είπε "Σατανά", γιατί μόνον ο Σατανάς θα είχε όφελος να μη σταυρωθεί ο Αναμάρτητος για τη σωτηρία του κόσμου. 
Στη συνέχεια ο κύριος μάζεψε τους Αποστόλους και τον λαό, και τους είπε: "όποιος θέλει να έρθει κοντά μου, να απαρνηθεί τον εαυτό του και να με ακολουθήσει". Γιατί η θρησκεία και η Εκκλησία του Ιησού στηρίζεται στο "θέλω" του ανθρώπου, είναι η αρχοντική και η μόνη δημοκρατική. Ζήτησε να απαρνηθούμε τον εαυτό μας, δηλαδή τον παλιάνθρωπο που έχουμε μέσα μας, και ο καθένας από μας να σηκώσει τον Σταυρό του. Αλλά να απαρνηθούμε τον εαυτό μας είναι δύσκολο, είναι ένας Σταυρός.
Ακολουθώντας, όμως, τον αγώνα του Ιησού, του Μεγαλομάρτυρα του Γολγοθά και του πρώτου σταυροφόρου, ο άνθρωπος παίρνει δύναμη από Εκείνον, και μπορεί και κάνει το ακατόρθωτο. Λέγει ο Άγιος Ρωμανός ο μελωδός: "Κάτω από τον ίσκιο του Σταυρού του Χριστού ήρθαν να ξαποστάσουν ληστές και πόρνες, τελώνες και αμαρτωλοί". Καταφεύγοντας, λοιπόν, στον Εσταυρωμένο Ιησού Χριστό, όντως παίρνουμε δύναμη, και κυοφορούμε την Ανάσταση γιατί "Όποιου του μέλει Ανάσταση, τον Γολγοθά διαβαίνει".
Στη συνέχεια του Ευαγγελίου ο Κύριος όρισε την αξία της ψυχής. Η ψυχή του ανθρώπου δεν έχει παρά μόνο ένα αντάλλαγμα: Το αίμα του Χριστού. Με αυτό μόνο μπορεί να αναμετρηθεί και να λάβει άπειρη και αμέτρητη αξία. Με αυτό θέλει να μας προτρέψει, να φροντίζουμε κι εμείς την ψυχή μας. Άλλωστε, το λαϊκό άσμα λέγει ότι: "Η σωτηρία της ψυχής είναι μεγάλο πράγμα". Όλα τα άλλα, λεφτά και αξιώματα, εδώ θα τα αφήσουμε. Κοντά μας θα πάρουμε την ψυχή μας και τις πράξεις αυτής. Γι’ αυτό ο Άγιος Κοσμάς, ο Άγιος των σκλάβων, λέει: "Χριστός και ψυχή σας χρειάζεται". 
Στο τέλος της περικοπής ο Κύριος κάνει μια σημαντική αναγγελία, ότι "υπάρχουν κάποιοι ανάμεςά σας, που δεν θα πεθάνουν, πριν δουν τη βασιλεία του Θεού να έλθει με δύναμη". Προανήγγειλε την καταστροφή της Ιερουσαλήμ η τιμωρία του Θεανθρώπου για εκείνους που Τον σταύρωσαν, γιατί το άδικο δεν ευλογείται.
Και σήμερα, εκεί στην Αγία Γη, γίνονται μεγάλες αδικίες. Πρέπει, λοιπόν να ξέρουν όλοι, και οι μεν και οι δε ότι αφέντης του κόσμου και της ιστορίας και του καθενός είναι μονάχα ο Χριστός. Μην το ξεχνάμε.

Πηγή: Αρχιμανδρίτη Ανανία Κουστένη, Το κήρυγμα της Κυριακής, τόμος Α΄ Τριώδιο - Πεντηκοστάριο, εκδ. Ακτή, Λευκωσία 2009, σελ. 68-71.

Loading
© 2011 - 2022 ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΚΙΤΙΟΥ.
Made by